8 Næring og areal
Lokal forskrift for gebyrer etter plan- og bygningsloven, matrikkelloven og eierseksjonsloven.
Hjemmel: Plan- og bygningsloven § 33-1, jf. byggesaksforskriften, matrikkelloven § 32, jf. matrikkelforskriften og eierseksjonsloven § 15. Vedtak: Indre Fosen kommune 09.09. 2021, sak 48/2021 Ikrafttredelse: 01.01.22.
§ 1.1 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr. Gebyrene er beregnet i tråd med gebyrbestemmelser i respektive særlover/-forskrifter samt bestemmelsene i selvkostforskriften. For enkelte tjenester tilkommer statlige gebyrer, for eksempel tinglysningsgebyr eller dokumentavgift. Disse faktureres sammen med kommunens gebyrer etter denne forskriften.
§ 1.2 Tidspunkt for gebyrfastsetting
Gebyrer etter dette regulativ betales etter faktura utstedt av kommunen. Alle priser er angitt i norske kroner. Det beregnes ikke merverdiavgift på gebyrer etter plan- og bygningsloven, matrikkelloven eller eierseksjonsloven. Gebyr etter plan- og bygningsloven og eierseksjonsloven beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet komplett sak mottas i kommunen, med mindre noe annet kommer frem av regulativet. Gebyr etter matrikkelloven beregnes etter de satser som gjelder når saken fremmes, jf. matrikkelforskriften § 16.
§ 1.3 Tidspunkt for fakturering av gebyr
Gebyret for planforslag kan faktureres i flere omganger. Grunngebyr og gebyr for oppstartsmøte faktureres etter oppstartsmøtet. Øvrig gebyr faktureres etter endelig vedtak om plan. Gebyr for bygge- og delesaker, oppmåling og eierseksjonering faktureres når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken. Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften. Gebyret må betales og forfaller uansett om vedtaket er påklaget eller det er søkt om reduksjon av gebyr.
§ 1.4 Gebyr og priser i regulativet
Gebyrene reflekterer kommunens arbeid med de ulike sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Gebyrregulativet vedtas årlig av kommunestyret som har anledning til å prise gebyrene lavere enn selvkost.
§ 1.5 Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1.6 Urimelig gebyr
Dersom kommunedirektøren etter egen vurdering eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1.7 Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, matrikkelloven § 32 eller eierseksjonsloven § 15, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak. Enkeltvedtak etter § 1.6 om urimelig gebyr kan påklages til Statsforvalteren i Trøndelag etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1.8 Avslag
Saksbehandlingen anses som avsluttet dersom det ikke er sendt klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1.9 Tilbaketrekking av søknad mv.
Dersom søknad trekkes tilbake, skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i behandlingen av søknaden. Det kommer frem av hvert enkelt regulativ hvor mye som skal betales.
§ 1.10 Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
- Bebygd areal (BYA): Bebygd areal for en tomt er summen av bebygd areal for alle bygninger, bygningsdeler og bygningskonstruksjoner over bakken, åpent overbygd areal og nødvendig areal for biloppstillingsplasser på tomten, slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5
- Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, og har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- Bruksareal (BRA): Bruksareal slik det fremgår av målereglene i byggteknisk forskrift kapittel 5.
- Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, garasje, anneks/uthus, kontorenhet, verksted og lager.
- Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Bolig. Bygningstyper fra 211 til 840 er alt annet enn bolig
- Daa: Dekar, 1.000 kvadratmeter.
- Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
- eiersl: Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven). i
- Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Kontorforretning: Oppmålingsforretning som gjennomføres på et kontor, dvs. uten merking og innmåling av grenser i marka.
- Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Dersom bruket ikke har feste- og/eller seksjonsnummer har disse verdien null (0). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
- Mtl: Lov om eigedomsregistrering (matrikkelloven).
- Oppmålingsforretning: Oppgave som går ut på å klarlegge og beskrive grenser og rettigheter til fast eiendom, og gi nødvendig dokumentasjon for matrikkelføring.
- pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven).
- SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften).
- Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet.
- Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift).
8.1 Private planforslag (reguleringsplaner)
§ 2.2 Gebyr for medgått tid
Per time: 1 340kr.
§ 2.3 Gebyr ved avslutning av planinitiativ/planprosess
§ 2.4 Gebyr for behandling av privat planforslag
§2.6 Mangelfulle søknader som kommunen må rette opp
8.2 Byggesak
§ 3.4 Timepris
Timeprisen for byggesaksbehandling er 1 070 kr.
Priser byggesak (reguleringsplaner)
Byggesak (søknadspliktige tiltak)
Andre tiltak enn bolig (søknadspliktig)
Tiltak uten krav til ansvarlig foretak
8.4 Oppmålingsforretning
§5.2 Timepris
Prisen per time for oppmålingsforretning er 1 520 kr.
Gebyr for arbeid etter matrikkelloven
8.5 Forurensingsregleverket
Forskrift om gebyrer for saksbehandling og kontroll etter forurensningsregelverket
Fastsatt av Indre Fosen kommunestyre 09.09.2021, sak 49/21, med hjemmel i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) § 52 a, forskrift 1. juni 2004 nr. 931 om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) av §§ 2-12 og 11-4 og forskrift 28. juni 2018 nr. 1060 om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger § 11.
Kapittel 1 Generelle bestemmelser
§1.1 Forskriftens formål
Forskriften gir kommunen hjemmel til å dekke kostnadene ved saksbehandling, tilsyn og kontroll som kommunen har som forurensningsmyndighet etter forurensningsloven, forurensningsforskriften og forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger.
§1.2 Forskriftens virkeområde
Forskriften omfatter forhold der kommunen er myndighetsutøver etter bestemmelser gitt i forurensingsforskriftens kapitler 2, 12, 13, 15 og 15 a og i forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger.
Forskriften omfatter gebyr for saksbehandling, tilsyn og kontroll med
- Opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeid (forurensningsforskriften § 2-12)
- Utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og lignende (forurensningsforskriften § 11-4, jf. § 12-4)
- Utslipp av kommunalt avløpsvann fra mindre tettbebyggelser (forurensningsforskriften § 11-4, jf. § 13-4)
- Utslipp/påslipp av oljeholdig vann (forurensningsforskriften § 11-4, jf. § 15-4)
- Påslipp av fettholdig vann (forurensningsforskriften § 11-4, jf. § 15A-4)
- Forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger (forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger, § 11)
§1.3 Hva dekker gebyrene
Gebyrer etter denne forskriften skal dekke kommunens kostnader med saksbehandling og kontroll eller tilsyn på de områdene forskriften omfatter, herunder løpende dokument- og systemkontroll og stedlige tilsyn etter vurdering av behov. Gebyrene skal ikke overstige kommunens kostnader ved saksbehandling eller tilsyns- og kontrollordninger og beregnes etter selvkostprinsippet. Gebyrsatser etter denne forskriften inngår i gebyrregulativet og vedtas årlig av kommunestyret.
§ 1.4 Gebyrplikt
Gebyr for kontrolltiltak kan fastsettes som årlige gebyrer, selv om kontrolltiltak for det enkelte anlegg eller tiltak gjennomføres sjeldnere enn hvert år. Gebyrplikt for årlige gebyrer inntrer fra og med den betalingstermin brukstillatelse til anlegget er gitt. Gebyrplikt for årlige gebyrer opphører fra og med betalingsterminen etter at anlegget er forskriftsmessig tatt ut av drift.
§ 1.5 Innkreving
Saksbehandlingsgebyrer skal betales også ved avslag på søknad. Gebyrene er tvangsgrunnlag for utlegg jf. forurensningsloven § 52 og tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 bokstav e. Kommunen kan i særlige tilfeller frafalle eller redusere krav om gebyr.
§ 1.6 Klage
Om det fattes enkeltvedtak med hjemmel i denne forskrift kan dette påklages etter reglene i forvaltningsloven. Klagen behandles av kommunens klagenemd. Gebyr må betales innen forfallsdato selv om gebyrvedtaket er påklaget. Gebyrsatser fastsatt av kommunestyret inngår i gebyrregulativet og kan ikke påklages.
Kapittel 2, Gebyr for saksbehandling og kontroll med opprydding i forurenset grunn ved bygge og gravearbeider
§ 2.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyr for kommunens saksbehandling og kontroll i forbindelse med opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider, jamfør kapittel 2 i forurensningsforskriften.
§ 2.2 Gebyr for saksbehandling og kontroll
Det skal betales engangsgebyr for saksbehandling og for kontroll ved søknad om godkjenning av tiltaksplan. Gebyrene dekker kommunens saksbehandling samt kommunens kontroll- og oppfølgingsoppgaver i etterkant. Saksbehandlingsgebyret er likt og faktureres per tiltaksplan.
Kontrollgebyret kan differensieres i intervaller etter tiltakets samlede areal. For tiltak i særlig sårbare områder regnes gebyret etter det høyeste intervallet. Differensieringen i intervaller fremgår av gebyrregulativet. Gebyret belastes tiltakshaver.
Kapittel 3 Gebyr for saksbehandling og kontroll med utslipp av sanitært avløpsvann
§ 3.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyr for kommunens saksbehandling og kontroll ved utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og lignende, jamfør kapittel 12 i forurensningsforskriften.
§3.2 Saksbehandlingsgebyr for behandling av søknad
Det skal betales et gebyr for saksbehandling ved:
- Søknad om utslippstillatelse inntil 15 personekvivalenter (pe)
- Søknad om utslippstillatelse over 15 pe
- Søknad om endring av utslippstillatelse
Gebyret belastes tiltakshaver.
§ 3.3 Årsgebyr for kontroll/tilsyn av anlegg med utslipp
Det skal betales et årlig gebyr for kontroll og tilsyn av avløpsanlegg. Gebyret beregnes per anlegg. Årsgebyret belastes eier av avløpsanlegg.
Kapittel 4 Gebyr for saksbehandling og kontroll med utslipp av kommunalt avløpsvann fra mindre tettbebyggelser
§ 4.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyr for kommunens saksbehandling, tilsyn og kontroll ved utslipp av kommunalt avløpsvann fra mindre tettbebyggelser, jamfør kapittel 13 i forurensningsforskriften.
§ 4.2 Saksbehandlingsgebyr for behandling av søknad
Det skal betales et engangsgebyr for saksbehandling ved
- Søknad om utslippstillatelse
- Søknad om endring av utslippstillatelse
Gebyret belastes tiltakshaver.
§ 4.3 Årsgebyr for kontroll/tilsyn av anlegg med utslipp
Det skal betales et årlig gebyr for kontroll og tilsyn av avløpsanlegg. Gebyret beregnes per anlegg. Årsgebyret belastes eier av avløpsanlegg.
Kapittel 5 Gebyr for saksbehandling og kontroll med utslipp eller påslipp av oljeholdig avløpsvann
§ 5.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyrer for kommunens saksbehandling og kontroll/tilsyn ved utslipp eller påslipp av oljeholdig avløpsvann fra
- bensinstasjoner
- vaskehaller for kjøretøy
- motorverksteder
- bussterminaler
- verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøy
- anleggsmaskiner og skinnegående materiell
- anlegg for understellsbehandling
§ 5.2 Saksbehandlingsgebyr for behandling av søknad
Det skal betales et gebyr for saksbehandling ved
- Søknad om tillatelse til utslipp eller påslipp av oljeholdig avløpsvann
- Søknad om endring av tillatelse til utslipp eller påslipp av oljeholdig avløpsvann
Gebyret belastes tiltakshaver.
§ 5.3 Årsgebyr for kontroll/tilsyn
Det skal betales et årlig gebyr for kontroll og tilsyn av anlegg ol. som nevnt i § 5-1. Gebyret beregnes per anlegg. Årsgebyret belastes eier av anlegg.
Kapittel 6 Gebyr for saksbehandling og kontroll av fettholdig avløpsvann
§ 6.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyrer for kommunens saksbehandling av og kontroll/tilsyn ved påslipp av fettholdig avløpsvann fra virksomhet. Jamfør kapittel 15A i forurensningsforskriften.
§ 6.2 Saksbehandlingsgebyr for behandling av søknad
Det skal betales et gebyr for saksbehandling ved
- Søknad om tillatelse til påslipp av fettholdig avløpsvann fra virksomhet
- Søknad om endring av tillatelse til påslipp av fettholdig avløpsvann fra virksomhet
§ 6.3 Årsgebyr for kontroll/tilsyn
Det skal betales et årlig gebyr for kontroll og tilsyn av virksomme fettutskillere. Gebyret beregnes per fettutskiller. Årsgebyret for kontroll og tilsyn belastes eier av fettutskiller.
Kapittel 7 Gebyr for tilsyn med forbud mot fyring med mineralolje
§ 7.1 Virkeområde
Kapittelet gjelder gebyr for kommunens tilsyn med forbudet mot fyring med mineralolje etter forskrift om forbud mot bruk av mineralolje til oppvarming av bygninger.
§ 7.2 Engangsgebyr for tilsyn
Det skal betales et engangsgebyr ved tilsyn. Gebyret belastes hjemmelshaver.
Kapittel 8 Ikrafttreden
Forskriften trer i kraft fra 1. januar 2022.
8.5.1 Priser på saksbehandling (forurensing)
Priser for saksbehandling av forurensing
Utslippstillatelser, tilsyn og kontroller.