Informasjonsmøte om havnesituasjonen i Vanvikan 15. oktober

Indre Fosen kommune inviterer innbyggere og næringsaktører til et åpent informasjonsmøte tirsdag 15. oktober kl. 19:00 på Johan Bojer videregående skole i Vanvikan.

Vedvarende krevende anløpsforhold i Vanvikan

Hurtigbåtsambandet Trondheim – Vanvikan har i lengre tid opplevd utilfredsstillende regularitet. Geotekniske undersøkelser og vurderinger er nå gjennomført og situasjonen med krevende anløpsforhold i hurtigbåthavna vil dessverre vedvare.

Ansvarsforholdene er sammensatt og berører både Trøndelag Fylkeskommune, Indre Fosen kommune, Trondheim Havn IKS, AtB og operatøren Norled. Partene har over tid samarbeidet tett for å forsøke å løse regularitetsutfordringene.

Mange kanselleringer - sammensatte årsaksforhold

Årsakene til den utilfredsstillende regulariteten på hurtigbåtsambandet er sammensatte. Delvis skyldes de mange kansellerte avgangene forhold knyttet til hurtigbåthavnen i Vanvikan og spesielt manglende skjerming mot dårlig vær/vind fra øst. Mangelfull dybde i havnebassenget skaper også vesentlige problemer ifm innseiling på tidspunkt med lavvann. Sistnevnte i kombinasjon med nylig introduksjon av nye elektriske hurtigbåter som har en større dypgang har vært en vesentlig årsak til økte kanselleringene i senere tid. I tillegg påvirkes regulariteten negativt av andre årsaksforhold knyttet til enten været generelt eller forhold knyttet til operatøren og/eller båtene. Samlet sett har disse årsakene skapt en situasjon hvor regulariteten på sambandet er for dårlig. Dette skaper manglende forutsigbarhet for de reisende, både pendlere, innbyggere og for næringslivet som er avhengig av å hurtigbåten.

Omfattende geotekniske undersøkelser er gjennomført

Norconsult har vært engasjert en tid for å bistå aktørene med å utrede mulige tiltak på kort og lengre sikt, tiltak som skal bidra til å forbedre regulariteten. I sommer og høst har det vært gjennomført omfattende geotekniske grunnundersøkelser i Vanvikan og de geotekniske resultatene og vurderingene foreligger nå. Konklusjonen er at de geotekniske forholdene i havnebassenget i Vanvikan er mer krevende enn først antatt og legger store begrensninger på hvilke tiltak som kan gjennomføres.

Ett av tiltakene som er vurdert er å anlegge en ny molo ut fra parkeringsplassen, fra øst mot vest, for å skjerme havnen og innseilingen mot vær/vind fra østlig retning. Dette viser seg å ikke være gjennomførbart på grunn av mengden bløte leirmasser i det aktuelle området. Norconsult har tidligere utredet en alternativ løsning med flytemolo i samme område, men heller ikke dette ansees å bidra tilstrekkelig til å redusere problemene med redusert regularitet knyttet til vær/vind fra øst.

Norconsult har også vurdert mulighetene for å gjennomføre en utdyping (mudring) av havnebassenget. Heller ikke dette tiltaket anbefales å gjennomføres på grunn av faren for å destabilisere fyllingen og steinplastringen som i sin tid ble anlagt over et sjikt av bløte leirmasser. Norconsult anser at dagens utfylte område og steinplastring er stabil og trygg så lenge det ikke gjennomføres tiltak som kan destabilisere fyllingen. Før mudring evt kan gjennomføres må det derfor gjennomføres stabiliserende tiltak ift fyllingen og steinplastringen mot havnebassenget. Hvilke tiltak dette kan være er foreløpig ikke utredet og vil nå bli gjenstand for ytterligere utredning og vurderinger. Norconsult anbefaler heller ikke ytterligere fjerning av problematiske steiner som ligger på sjøbunn i bakkant av kaien og som bidrar til å begrense innseilingsdybden i området ved kaien, i hvert fall ikke før ytterligere geotekniske vurderinger er gjennomført. Dette for å vurdere om tiltaket kan gjennomføres uten å destabilisere nevnte fylling. Disse vurderingene utføres av Norconsult nå.

• Trøndelag fylkeskommune: Konrad Pütz, tlf. 93622482
  • Indre Fosen kommune: Tore Solli, tlf. 99586057
  • AtB: Morten Berntsen, tlf. 92885152
  • Trondheim Havn: Knut Thomas Kusslid, tlf. 40037004

Aktørbeskrivelse

• Trøndelag fylkeskommune: Ansvarlig for mobilitetstilbudet, eier av AtB.
  • AtB: Utvikler, planlegger, drifter og markedsfører hurtigbåttilbudet på vegne av fylkeskommunen og inngår kontrakt med operatør.
  • Norled: Operatør på sambandet i kontrakt med AtB og eier hurtigbåtene.
  • Indre Fosen kommune: Grunneier av havnen i Vanvikan og deleier i Trondheim Havn.
  • Trondheim Havn IKS: Eier, drifter og vedlikeholder dagens kaianlegg i Vanvikan.