Hva er forskjell på de ulike plan-nivåene?

Ved varsling om opphevelse av planer, kan det fort være forvirrende med opplysninger om de ulike plan-nivåene, da det vises til reguleringsplaner som skal oppheves, og planer som vil bli gjeldende etter vedtak.

Under er en kort introduksjon til de ulike plan-nivåene som er omtalt i varslingsbrevene.

Kommuneplanens arealdel (KPA)

En overordnet plan som viser hvordan arealene i hele kommunen skal brukes på lang sikt. Den gir en oversikt over forskjellige arealformål, som boligområder, industriområder og grøntområder, og fungerer som en ramme for mer detaljerte planer som kommunedelplaner og reguleringsplaner.

For mer informasjon om den kommende KPA, trykk her.

Kommunedelplan

En del av kommuneplanen som dekker bestemte temaer eller geografiske områder i kommunen. Den er mer detaljert enn kommuneplanens arealdel, men mindre spesifikk enn en reguleringsplan. Kommunedelplaner gir retningslinjer for utviklingen i tettstedene av kommunen.

Reguleringsplan

En detaljert plan som gjelder et spesifikt område. Den er bindende og viser nøyaktig hva grunnen kan brukes til, inkludert bygninger, veier og annen infrastruktur.

For mer informasjon om reguleringsplaner, trykk her.