Det er i første omgang planavdelingen som vurderer og beslutter om en endring kan følge forenklet prosess. Rundskriv H-6/17 (s. 7-9) er veiledende for denne vurderingen. Dersom det i forbindelse med høringen av saken kommer merknader som viser at endringen er spesielt konfliktfylt, vil endringen ikke kunne følge forenklet prosess. I silke tilfeller kreves ny reguleringsplan.
Er det tvil om hvorvidt en endring er liten nok, bør saken behandles som ny reguleringsplan.
Oppstart og plandokumentasjon
Forslagsstiller sender søknad/forespørsel om reguleringsendring etter forenklet prosess til kommunen. Forslag skal utarbeides av fagkyndig. Det må fremgå at det ønskes forenklet behandling., og at forslaget oppfyller kriteriene i pbl § 12-14, andre ledd.
Det kan avholdes et avklaringsmøte dersom planavdelingen eller forslagsstiller anser at det er behov for det.
Planmaterialet som kreves sendt inn avhenger av de foreslåtte endringene og avtales i den enkelte sak. Minstekravet vil vanligvis være plankart og/eller reguleringsbestemmelser og en beskrivelse. Beskrivelsen skal inneholde en oversikt og redegjørelse av de ønskede endringene, en beskrivelse av behovet for endringene og konsekvensene av disse. Det skal også redegjøres for om endringene er innenfor rammene av PBL § 12-14.
Endring av planer er omfattet av kravet om ROS-analyse dersom det legges til rette for utbygging. Det må derfor vurderes om det skal lages en ny eller en revidert ROS-analyse som en del av planmaterialet.
Krav til medvirkning
Før det treffes vedtak, skal saken forelegges berørte myndigheter, og eierne og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket, og andre berørte, skal gis anledning til å uttale seg.
Vedtak
Når vedtak er fattet, oppdaterer plankonsulent vedtatte endringer i aktuelle dokumenter. Planavdelingen kunngjør vedtatt endring på hjemmesiden og i avis, og varsler berørte parter med brev.
Gebyr
Gebyr for behandling av endring av plan etter pbl. § 12-14 andre ledd, er 40 200kr for 2024. Gebyrheftet for kommunen kan leses her.