Forskrift om skolekretsgrenser

18 Bytte av skole som følge av adresseendring

I tilfeller der flytting internt i kommunen medfører at elever blir boende i en annen skolekrets, plikter foresatte umiddelbart å gi skolen beskjed.

Når en elev melder flytting ut av skolekretsen, skal tidligere skole varsle skolen som blir ny nærskole. Ny skole skal fatte nytt vedtak om skoleplass. Nytt vedtak kan påklages eller det kan søkes om skolegang ved tidligere skole eller annen skole ut fra særlige forhold. Kommunedirektøren behandler eventuelle klager eller søknader. I vedtaket kan det ligge forutsetninger om at foresatte dekker ev. merutgifter til skoleskyss.

Ingen elever kan begynne ved ny skole før vedtak er fattet og foresatte har samtykket i at de godtar vedtaket eller klagefristen har utgått. Dersom foresatte påklager et eventuelt vedtak, eller søker om skolegang ved annen skole, fortsetter eleven på tidligere skole til saken er sluttbehandlet.