Hva gjør PPT?
PP-tjenesten samarbeider med og støtter barnehager og skoler i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende tilbud til barn og unge som kan ha behov for tilrettelegging. PP-tjenesten bistår også barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, og utarbeider sakkyndige vurderinger av barn og elevers særlige behov. Dette står i barnehageloven § 33 og opplæringsloven § 11-13.
Hvordan kontakte og få hjelp av PPT?
Ta kontakt med leder for PP-tjenesten, Jannicke Askjem. Kontaktinformasjon finner du nederst på denne siden.
Rutine for samarbeid mellom barnehage og PPT
Når barnehagen er bekymret for et barn, skal kommunens BTI-veileder brukes, og saken skal drøftes i barnehagens interne støttesystem. Barnehagen skal vurdere tilrettelegging og iverksette tiltak i samarbeid med foresatte. Barnehagen skal dokumentere arbeidet i stafettloggen på nivå 1, og tiltakene evalueres etter seks til åtte uker. PPT kan gi råd, veilede og hjelpe til.
Hvis barnehage og/eller foresatte vurderer at tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, ber barnehagen leder i PPT om en drøftingssamtale. Følg “Rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) og barnehage/skole”.
- Barnehagen dokumenterer i stafettlogg.
- PPT skriver et drøftingsmøtereferat i sitt fagprogram, og sender dette til barnehagen.
- Saken videreføres eller avsluttes i PPT.
Barnehagen vurderer behovet for tilrettelegging etter barnehageloven §37. PPT kan veilede barnehagen på tiltak i stafettlogg. Stafettloggen oppdateres da til nivå 2.
Områdeleder barnehage/enhetsleder/styrer vurderer behov for spesialpedagogisk hjelp. Enhetsleder/styrer sender bestilling av sakkyndig vurdering til PPT, og denne er signert av foresatte. Pedagogisk rapport legges ved, og foresatte er kjent med innholdet i denne.
PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov for spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31.
Områdeleder barnehage/enhetsleder fatter enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Barnehagen skriver tiltak inn i stafettlogg sammen med foresatte innen en måned etter vedtak.
PPT følger opp eller deltar i vurdering av arbeidet som blir gjort for barnet: PP-rådgiver deltar i stafettlogg/IP der det er nyttig for barnet og/eller PPT bidrar med kompetanseheving til barnehagen.
Barnehagen skriver årsrapport fra den spesialpedagogiske hjelpa og sender den til områdeleder barnehage, med kopi til PPT og foresatte (barnehage). Ved endringer i barnets behov må barnehagen ta kontakt med PPT for ny sakkyndig vurdering.
Rutine for samarbeid mellom skole og PPT
Ved bekymring eller uro for et barn, benyttes kommunens BTI-veileder og saken drøftes i det interne støttesystemet. Iverksett tiltak i samarbeid med elev og foresatte, dokumenter i stafettlogg. Tiltakene evalueres etter seks til åtte uker, dokumenters i stafettlogg. Se også punkt 4.
Hvis tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, opprettes et nytt tiltak der leder i PPT kontaktes for en drøftingssamtale. Følg “Rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnehage/skole”. Pedagogisk analyse benyttes som verktøy.
Drøftingsmøte 2 gjennomføres etter samme rutinebeskrivelse hvis nye tiltak ikke har ønsket effekt.
Skolen arbeider med tilpasning av opplæringa.
- Kan man ved å se på arbeidsmåter, organisering, rutiner, materiell, læremidler og hjelpemidler gjøre endringer som kan bidra til økt utbytte av opplæringa?
- Se på forhold rundt eleven - relasjon til voksne/og eller jevnaldrende, klassemiljø, sammensetning av grupper og timeplan.
Parallelt gjør skolen en vurdering av om eleven har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringa, og gjør en kartlegging av denne, jf. Veilederen Spesialundervisning 2.1 (Udir).
Hvis utprøvde tiltak ikke har ført til at eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringa, og man er kommet til nivå 2 i BTI, sender skolen en forespørsel om sakkyndig vurdering. Pedagogisk rapport er vedlagt, og elev og foresatte er kjent med innholdet i denne.
PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning (kan konkludere med tilråding om spesialundervisning eller tilpasset opplæring).
Rektor fatter enkeltvedtak om spesialundervisning. Skolen skriver IOP innen en måned etter vedtak.
PPT avslutter som hovedregel saken, men kan bidra med veiledning på systemnivå. PPT er deltakere i stafettlogger/IP der det er nyttig for eleven.
Årsrapport skrives med frist 1. mai. Årsrapport sendes foresatte, med kopi til PPT.
Inkluderingsveilederen (PDF, 7 MB)
Forespørsel om sakkyndig vurdering (PDF, 136 kB)
Samtykke til informasjonsutveksling mellom Indre Fosen PPT og andre enheter
Samtykke til informasjonsutveksling mellom PPT grunnskole og PPT videregående
Organisasjonsnummer
875319302
Besøksadresse
Indre Fosen PPT
Helsetunet
7100 Rissa
Send sikkert til PPT via kontaktskjema