Gjennom tverrfaglig samhandling får enhetene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Enhetene blir også bedre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.
Rutine for tverrfaglig samarbeid mellom Indre Fosens virksomheter
Indre Fosen kommune bruker ulike typer møter i vårt arbeid med utsatte barn og unge. Dette innebærer samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter, fagmøter og drøftingsmøter. For å synliggjøre forskjellen på de ulike møtene, er det utarbeidet et dokument som definerer de ulike typer tverrfaglige møter vi benytter.
Rutine for samarbeid helsestasjon og barnehage
Det er utarbeidet en samarbeidsavtale mellom kommunens helsestasjon og barnehagene, for å tydeliggjøre hvilke oppgaver som skal utføres av barnehagen og helsestasjonen, samt hvordan kommunikasjonen dem imellom skal være.
Rutine samarbeid PPT og barnehage
Rutine samarbeid PPT og barnehage gir en oversikt over hva barnehagen og PPT skal bidra med i samarbeidet rundt et barn, både før og etter at barnet er henvist til PPT.
Rutine samarbeid PPT og skole
Rutine samarbeid PPT og skole gir en oversikt over hva skolen og PPT skal bidra med i samarbeidet rundt en elev, både før og etter at eleven er henvist til PPT.
Rutine for drøfting av sak mellom PPT og barnehage eller skole
Rutine for drøfting av sak mellom PPT og barnehage eller skole beskriver hva skolen, barnehagen og PPT skal gjøre før, under og etter at en sak er drøftet. Rutinen er basert på:
- Veileder for spesialpedagogisk hjelp, kap. 4.1 og 4.2 i barnehagesaker.
- Veileder om spesialundervisning, kap. 1.2 og 2.1 i skolesaker.
Rutine for lagring av dokumenter til Indre Fosens Tverrfaglige samhandlingsmodell for utsatte barn og unge
Indre Fosen kommune har utarbeidet en rutine for lagring av dokumenter til Indre Fosens Tverrfaglige samhandlingsmodell for utsatte barn og unge for å tydeliggjøre hvem som skal gjøre hva når ulike rutiner og dokumenter oppdateres.
Rutine for oppfølging av fravær
Grunnskolene i Indre Fosen kommune har utarbeidet en Rutine for oppfølging av fravær. Formålet med retningslinjene i rutinen er å:
- Hindre at elever opparbeider seg et høyt fravær.
- Bistå skolene med en tiltakskjede som ivaretar den enkelte elev, uavhengig av bakenforliggende årsaker til fraværet.
- Avdekke et eventuelt bekymringsfullt fravær og være i forkant av for eksempel en begynnende skolevegring.
Rutine for oppfølging av fravær, grunnskolene i Indre Fosen kommune.
Rutine for oppfølging av flyktninger etter godkjent opphold og bosetting
Rutine for oppfølging av flyktninger etter godkjent opphold og bosetting beskriver hvordan Flyktningtjenesten, helsestasjonen, skoler og barnehager skal jobbe og samarbeide rundt utsatte barn, unge og deres familier.
Samarbeidsrutine mellom Flyktningtjenesten og grunnskolene i Indre Fosen kommune
Samarbeidsrutine mellom Flyktningtjenesten og grunnskolene viser hvordan Flyktningtjenesten og grunnskolene i kommunen skal samarbeide rundt barna i flyktningefamilier.
Samarbeidsavtale mellom NAV og Fosen Barneverntjeneste
Samarbeidsavtale NAV og Fosen barneverntjeneste har som målsetting at barn og unge skal ha en levestandard og livsvilkår som fremmer deres fysiske, psykiske, åndelige og sosiale utvikling. Dette følger blant annet av FNs barnekonvensjon som er gjort til norsk lov gjennom menneskerettsloven § 2.
Barneverntjenestens og NAV-kontorets formål og oppgaver grenser opp mot hverandre, og tjenestene forholder seg ofte til de samme familiene og ungdommene. Det er viktig at tjenestene har tilstrekkelig kunnskap om hverandres ansvar og oppgaver, og at tjenestene etablerer et godt samarbeid.
Rutine for samhandling og veiledning - Psykisk helse og rus
Psykisk helse og rus jobber ikke direkte med barn i sitt virke, men møter mange foreldre som har barn i våre barnehager og skoler. Rutine for samhandling psykisk helse og rus og rutine for individuell oppfølging PHR